Twice.se

Mat och hälsa

8 hälsofördelar med tysk surkål (sauerkraut) plus recept

8 hälsofördelar med tysk surkål (sauerkraut)

2017-03-19: Tysk surkål är en typ av fermenterad kål med stora hälsofördelar. På grund av jäsningsprocessen är surkål långt hälsosammare än rå kål.

1. Surkål är mycket näringsrik

Surkål innehåller många näringsämnen som är viktiga för optimal hälsa. Surkål innehåller fiber, natrium, C-vitamin, K-vitamin, järn, mangan, vitamin B6, Folsyra, koppar och kalium.

Surkål är särskilt näringsrik eftersom den genomgår en fermenteringsprocess. Själva fermenteringsprocessen går ut på att mikroorganismer på kålen bryter ner naturliga sockerarter som omvandlas till koldioxid och organiska syror. Fermentering börjar när jäst och bakterier naturligt förekommande i kålen, på dina händer och i luften kommer i kontakt med sockret i kålen. Samtidigt skapar de förutsättningar som främjar tillväxten av nyttig probiotika, som även förekommer i till exempel yoghurt och kefir.

Probiotiska är bakterier som förbättrar vår hälsa. Livsmedlen blir lättsmälta något som ökar tarmens förmåga att absorbera vitaminer och mineraler. Surkål är därmed näringsrikare än rå kål. Till skillnad från kål, innehåller surkål däremot mycket natrium. Ha detta i åtanke om du behöver ha koll på saltintaget.

2. Förbättrar din matsmältning

Tarmen sägs innehålla över 100 biljoner mikroorganismer, ett antal 10 gånger större än antalet celler i kroppen. Dessa mikroorganismer i tarmen brukar också kallas för tarmflora.

Probiotika i surkål är nyttiga bakterier som fungerar som den första försvarslinjen mot gifter och skadliga bakterier. De förbättrar också matsmältningen och vår allmänna hälsa. När man får i sig probiotika från surkål förbättras den bakteriella balansen i kroppen efter att den har blivit störd av olika orsaker, såsom stress, trauma, dålig kost eller användning av antibiotika. Probiotika i surkål kan till exempel bidra till att minska eller förhindra antibiotikaprovocerad diarré.

Forskning visar också att probiotika hjälper till att minska gas, uppblåsthet, förstoppning, diarré och typiska symptom i Crohns sjukdom och ulcerös kolit. De flesta probiotiska livsmedel och kosttillskott innehåller 5–10 miljarder kolonibildande enheter per portion. En 150 g surkål innehåller cirka 3 miljarder.

Olika probiotiska stammar kan också ge olika fördelar och därmed är det bra att konsumera varierande stammar i och med man gärna vill öka mångfalden i tarmfloran då det anses vara bättre för hälsan.

Enligt forskning kan en portion surkål innehålla hela 28 olika bakteriestammar. Precis som annan fermenterad mat, innehåller surkål många olika enzymer som hjälper kroppen att bryta ner näringsämnen till lättsmälta molekyler.

3. Bättre immunförsvar

Bakterierna och näringsämnena i surkål, har i våra tarmar ett stort inflytande över immunförsvaret. En god bakteriebalans i tarmen håller tarmslemhinnan frisk. Därför blir det svårare för oönskade ämnen att läcka in i kroppen och orsaka immunförsvarsproblem. En hälsosam tarmflora förhindrar även tillväxten av skadliga bakterier och kan även öka produktionen av naturliga antikroppar.

När man konsumerar probiotiska livsmedel såsom surkål regelbundet minskas även infektionsrisken. Man slipper allt från vanlig förkylning till urinvägsinfektioner.
Blir du sjuk, kan regelbunden konsumtion av probiotiska livsmedel hjälpa dig att återhämta dig snabbare. Behovet av medicinering med antibiotika som verkligen är skadlig för tarmfloran, något som forskning gång på gång visar alltmer, minskar med hela 33%.

Surkål innehåller förutom bra bakterier även C-vitamin och järn. Båda bidrar till ett friskt immunsystem.

4. Viktnedgång

Regelbunden konsumtion av surkål kan hjälpa dig att gå ner i vikt och behålla din idealvikt. Visst innehåller surkål fiber, som håller dig mätt längre samt har få kalorier.
Ännu en gång kan dock de hälsosamma bakterierna också spela en stor roll i viktminskningen. Även om de exakta orsakerna inte är helt klara, tror forskarna att probiotiska preparat och livsmedel minskar mängden fett som kroppen absorberar från din kost. Olika studier rapporterar att deltagare som ges probiotiska livsmedel eller kosttillskott minskar mer i vikt än de som få placebo.

I en av studierna fick deltagarna avsiktligt mer mat. De som fick i sig probiotika utvecklade 50% mindre kroppsfett än deltagarna som åt lika mycket men fick i stället för probiotika en placebo. Detta indikerar att en probiotisk diet kan förhindra viktuppgång.

Dessa resultat är inte universella i och med olika probiotiska stammar kan ha olika effekter. Således behövs det fler studier för att komma fram till en slutsats om surkålens bakteriestammars effekt på viktminskningen.

5. Bidrar till att minska stress och underhålla hjärnhälsan

Medan ditt humör kan påverka vad du äter, är det omvända också sant. Vad du äter kan påverka ditt humör och din hjärnfunktion.

Allt fler studier har upptäckt en intim förbindelse mellan tarm och hjärna. Forskare har till exempel funnit att bakterier i tarmen kan kommunicera med hjärnan, de kan påverka hur hjärnan fungerar och hur vi uppfattar världen.

En sund tarmflora kan bidra till att minska stressnivåerna och bibehålla hjärnhälsan. Surkål, rik på goda bakterier, kan vara just en av de livsmedel som kan hjälpa.
Goda bakterier har visat sig bidra till en förbättring av minnet och minska ångest, depression, autism och tvångssyndrom. Surkål kan förbättra hjärnhälsan genom att öka tarmens absorption av humörreglerande mineraler såsom magnesium och zink.

Vissa forskare varnar för att föreningar i surkål kan interagera med läkemedel som preskriberas för behandling av depression, ångest och Parkinsons sjukdom.
Individer som tar dessa läkemedel bör rådgöra med sin läkare.

6. Minskar risken för vissa cancerformer

Kål, den viktigaste ingrediensen i surkål, innehåller antioxidanter och andra nyttiga ämnen som kan bidra till att minska risken för vissa cancerformer.
Forskare tror att dessa ämnen kan bidra till att minska DNA-skada, förhindra cellmutationer och blockera alltför kraftig celltillväxt, som typiskt leder till tumörutveckling.

Särskilda ämnen skapar dessutom under fermenteringsprocessen som man tror förstör skadade celler som kommer att utvecklas till cancerceller.  

Vissa cancerframkallande ämnen anses bli cancerframkallande efter att de har blivit "aktiverade" av vissa enzymer. Enligt två olika studier kan surkål och surkåljuice förebygga cancer genom att minska produktionen av dessa enzymer.

I en annan studie såg forskarna att de kvinnor som åt mycket kål och surkål under deras livstid, från tonåren till vuxen ålder, hade en minskad risk för bröstcancer.

Risken för att utveckla bröstcancer minskade med hela 72% för kvinnor som år mer än tre portioner surkål i veckan jämfört med de som åt mindre än 1,5 portioner per vecka.

En annan studie med manliga deltagare indikerade liknande effekter gällande risken för prostatacancer. Fler studier skulle därmed behövas.

7. Kan främja hjärthälsan

Surkål kan bidra till ett friskare hjärta något som beror på att surkål innehåller tillräckligt med fibrer och probiotiska som minskar kolesterolnivåerna.

Probiotika i surkål kan sänka blodtrycket något. Folk verkar uppnå bäst resultat när de äter minst 10 miljoner kolonibildande enheter per dag under längre tid än åtta veckor. surkål är en av de sällsynta växterna som innehåller K2-vitamin, som anses bidra till att minska hjärtsjukdomar genom att förhindra kalkavlagringar i artärerna.

I en studie kom man fram till att personer som åt livsmedel rika på K2 vitamin hade 57% lägre risk att dö i hjärtsjukdomar under studieperioden som varade mellan 7 och 10 år. Enligt en annan studie minskade risken för hjärtsjukdom hos kvinnor med 9% för varje 10 mikrogram K2-vitamin som konsumerades dagligen.

Cirka 150 g surkål innehåller cirka 6,6 mikrogram K2 vitamin.

8. Bidrar till starkare ben

K2-vitamin i surkål spelar en viktig roll i benhälsan. K2-vitamin aktiverar två proteiner vars funktion är att binda kalcium, huvudmineralen i ben. Detta anses bidra till starkare, friskare ben. I själva verket har flera studier visat att K2-vitamin kan gynna benhälsan.

Till exempel, kunde man komma fram i en treårig studie på postmenopausala kvinnor att de som tog vitamin K2 kosttillskott upplevde en långsammare åldersrelaterad förlust bentäthet. Flera andra studier har rapporterat att K2-vitamin kosttillskott minskade risken för ryggrad-, höft och kotfrakturer med 60–81%.

Hur man handlar surkål

Surkål av alla sorter finns i de flesta livsmedelsbutiker. Surkål bör dock inte innehålla mer än kål och salt.

Det bästa är så klart att du gör din egen surkål i stället.

Dessa tre enkla tips kan dock hjälpa dig att köpa rätt sort i affärerna:

Undvik pastöriserade sorter: De flesta burkar i butiker är pastöriserade, en process som dödar de goda bakterierna.

Undvik konserveringsmedel: Även konserveringsmedel har en negativ inverkan på probiotika i surkål.

Undvik tillsatt socker: Surkål bör endast innehålla två grundläggande ingredienser: vitkål och salt. Vissa sorter kan också innehålla extra grönsaker, något som gör ingenting. Undvik de sorter däremot som innehåller socker och annat än surkål och salt.

Gör din egen surkål

För att försäkra sig att man äter rätt surkålsort kan man göra själv, något som är rätt så enkelt. Allt man behöver är salt och vitkål, även om man oftast också brukar ha med morötter och till exempel vitlök och andra kryddor.

Det vanliga är att man först strimlar kålen och grönsakerna för att sedan massera in salt tills vätska kommer ut.

I nästa steg stoppar man blandningen i en burk, pressar ner ordentligt för att sedan hälla i återstående vätska.

Låt sedan burken stå i rumstemperatur, undvik direkt solljus.

Tre dagar senare har det börjar bubbla i burken och man bör öppna locket regelbundet för att gas skall komma ut.

Två till fyra veckor senare kan man börja äta surkålen.

Hitta receptet för surkål på Ika.se. Så gör du surkål!

Källa till artikeln:

8 Surprising Benefits of Sauerkraut (plus how to make it), av Alina Petre, Athority Nutrition. I denna ursprungliga artikel finns det också hänvisningar till forskningen som tas upp i innehållet.